Nii ei alustagi Tuneesia
e-valitsemise ülesehitamisel pelgalt administratsiooni muutmisega ning populaarsete
e-teenuste väljatöötamisega, vaid üritab samaaegselt saada kontakti oma
kodanikega, kasutades selleks nii veebilehti, mobiiltelefone kui Facebook’i.
Minu Tuneesias oleku ajal oli avatud konsultatsioon avaliku sektori tööaja
lühendamise kohta, sest potentsiaalset negatiivset vastukaja leidvat otsust
muuta 6-päevane töönädal 5-päevaseks ei juletud rahvaga konsulteerimata teha
(ei tea küll, kuidas nad 5-päevase tööajaga hakkama saavad, sest konverentsil
esitatud plaanide põhjal võiks arvata, et isegi 7-päevasest jääb vajaka... ).
Aga kas need pealtnäha
meeleheitlikud pingutused kohe avatuks ja kaasavaks saada ka tegelikult seda
on? Ma ei tea. Kuid vastust võiks ehk otsida tõsiasjast, et 150 konverentsil
osaleja seast võis leida vaid mõne kodanikuühenduse esindaja (mitte ühtegi
esinejate seast), kelle sõnul suhtuvat riik neisse endiselt kui asjatundmatutesse,
kuid siiski aktiivsetesse äpudesse. Kõlab usutavalt, aga ei tasu unustada, et
tee võimeka kodanikuühiskonnani on pikk. Loodan siiski, et Tuneesia kolleegid
alla ei anna ja tee lõpuni käivad ning tsiteerides kolleegi Ivar Tallot, jõuavad
valitsemiseni, mis on „avalik ja kollektiivne“.
Osalesin KÜSK toetusel Põhja-Aafrika avatud valitsemise konverentsil,
mis inglise keeles kandis pealkirja: „Open Data and e-Participation“, mille
korraldas Tuneesia Valitsus koostöös UNDP ning Maailmapangaga. Konverentsil andsid
Tuneesia valitsusasutuste esindajad ülevaate oma senistest tegevustest ning
plaanidest e-valitsemise ja avatud valitsemise ülesehitamisel, seda tegid ka
erinevad rahvusvahelised abiorganisatsioonid. Heade näidetena demokraatlikust
riigikorraldusest toodi esile Eesti ning Brasiilia. Andsin konverentsil
ülevaate Eesti muutumisloost avatud ja modernseks ühiskonnaks, kodanike
kaasamisest ja harimisest ning tehnoloogia rollist selles protsessis. Tänan
väga KÜSKi, kuid ka Välisministeeriumi, kelleta õigeaegne viisasaamine vaid unistuseks
oleks jäänud.
Nele Leosk e-Riigi Akadeemia
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar